Hur undvika få ut många irrelevanta handlingar?

Start Forum Öppenhetsforum Hur undvika få ut många irrelevanta handlingar?

Detta ämne innehåller 0 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av  Björn 2 veckor, 2 dagar sedan.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare

Björn

Hej!

Jag har en fundering: Jag misstänker att en myndighet inte har vissa uppgifter, trots att den borde ha dem. Jag skulle vilja ha ett myndighetsbeslut som visar att myndigheten inte har uppgifterna, eller att de i alla fall inte finns dokumenterade i allmänna handlingar. Det skulle hjälpa mig visa för andra att myndigheten agerar osakligt.

Det verkar finnas lagstöd för att man har rätt att få ett överklagbart myndighetsbeslut om myndigheten anser att ingen allmän handling omfattas av en begäran. Det är en bra början. 🙂 Någon som vet vad rättskällan är för detta? TF, förarbeten, JO-beslut?

Men finns det något lagstadgat skydd mot att myndigheten dumpar ett stort antal irrelevanta handlingar på mig, och påstår att de omfattas av min begäran? Då blir det svårt för mig att använda beslutet (eftersom alla som jag ska visa beslutet för måste ta ställning till om det är jag eller myndigheten som har rätt avseende de utlämnade handlingarnas relevans). Kan jag på något sätt undvika detta genom att hänvisa till TF, lag, förarbeten, JO-beslut, domar eller liknande?

Kan jag tex kräva att få ett myndighetsbeslut av vilket det framgår varför var och en av de utlämnade handlingarna omfattas av min begäran? Vad ska i så fall ett sådant krav baseras på för rättskälla? TF, förarbeten, JO-beslut eller domar?

Kan jag överklaga ett sådant beslut till domstol och be dem ta ställning till de utlämnade handlingarnas relevans, samt ändra beslutet så att *färre* handlingar anses omfattas av min begäran? Finns det något om detta i TF, förarbeten, JO-beslut eller domar?

Finns det något annat sätt att undvika att myndigheten dumpar irrelevanta handlingar på mig istället för att erkänna att inga relevanta handlingar existerar?

Jag förstår att detta kan uppfattas lite udda. Men det rör sig om en myndighet som agerar mycket osakligt. Då frågorna är komplexa känns det dock som att bästa vägen kan vara att försöka visa att “myndigheten vet inte vad den pratar om”. Därav mina frågor.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
Svar till: Hur undvika få ut många irrelevanta handlingar?
Din information: