Icke -svar på mejlbegäran

Start Forum Öppenhetsforum Icke -svar på mejlbegäran

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 1 vecka, 1 dag sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Erik Öberg

Hej,

jag skickade en begäran om kopior på allmänna handlingar till ett 50-tal kommuner. Ca 25 svarade inom 3 dagar med kopior på efterfrågade handlingar. Resterande 25 kommuner har inte svarat alls (förutom med mejl-autosvar att de mottagit förfrågan). Hur går man vidare?

Med vänlig hälsning,
    Erik

Erik Öberg

Jo, lite ytterligare information som jag undrar över. Istället för att mejla mig informationen ringde en kommunanställd upp mig och jag mig informationen över telefon. Jag fick frågan varför jag behövde informationen. Jag svarade, helt sanningsenligt, att det var en del av ett utredningsarbete. Följdfrågan var då på vems uppdrag jag genomförde utredningen. Jag svarade på detta att jag inte visste om jag hade min uppdragsgivares tillstånd att svara på detta. Svarade jag rätt?

Per Hagström
    Moderator

När det gäller icke-svaren så kanske du kan börja med att skriva en påminnelse och samtidigt påminna om skyndsamhetskravet som gäller enligt 2 kap. 13 § tryckfrihetsförordningen när någon begär kopior av allmänna handlingar. Om uppgifterna du har begärt ut är helt offentliga så får myndigheten inte fråga om ditt syfte, vilket framgår av 2 kap. 14 § 3 st tryckfrihetsförordningen. Om de däremot är sekretessbelagda i vissa fall så har myndigheten rätt att ställa de frågor som behövs för att avgöra om sekretessen gäller i förhållande till just dig och ditt syfte.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Icke -svar på mejlbegäran
Din information: