Kammarrättens beslut mål nr. 7573-7574-17

Start Forum Öppenhetsforum Kammarrättens beslut mål nr. 7573-7574-17

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 1 vecka, 1 dag sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Martin

Hej, fick följande svar av Sida när jag begärde ut ansökningshandlingarna för de som gått vidare i rekryteringsprocessen till FN-tjänster där Sida sköter rekryteringen och tar in ansökningshandlingarna;

“Du har begärt att få ansökningshandlingar rörande JPO- och SARC-tjänster. Rekryteringen till dessa tjänster sker enligt berörd FN-organisations regelverk och processer. Enligt FNs regelverk är ansökningshandlingar konfidentiella och kan därför inte lämnas ut. Detta har även bekräftats genom Kammarrättens i Stockholm avgörande den 1 mars 2018 med mål nr. 7573-7574-17. Av domen framgår bland annat att Sveriges förbindelser med organisationerna kan störas om ansökningshandlingar rörande bl.a. JPO- och SARC-tjänster skulle lämnas ut. Sida anser mot denna bakgrund att de begärda handlingarna omfattas av sekretess och därmed inte kan lämnas ut”.

Jag tycker det är märkligt att kammarrätten (och Sida) anser att utlämnandet av ansökningshandlingar till en enskild person skulle kunna störa Sveriges förbindelser med berörda FN-organ, och att de använder det argumentet för att köra över offentlighetsprincipen. Det går även emot principerna om att tillsättning av tjänster inom statliga myndigheter måste ske på grund av förtjänst och skicklighet. Nu kan ingen utomstående säkerställa att processen gått till så och det är ju allt annat än transparent och meritokratiskt.

Per Hagström
    Moderator

Efter att ha sett Uppdrag gransknings reportage om hur FN mörkat information om mordet på Zaida Catalán kan jag verkligen tänka mig att transparens är något som stör FN. SIDA kanske har en poäng där. Kammarrättens ledamöter känner kanske att de inte har en aning om vad FN-diplomater stör sig på och litar på SIDA:s bedömning.

Men är det här verkligen en tillsättning av en tjänst vid en svensk statlig myndighet eller blir personen som rekryteras anställd av FN? Om FN-organen vill anställa på andra grunder än förtjänst och skicklighet är det kanske deras problem? Man kan i och för sig undra varför SIDA alls ska befatta sig med en sådan rekrytering.

Martin

Ja, transparens och att hantera kritik är inte FN:s starkaste sidor, vilket uppmärksammats av bl a Anders Kompass, Inga-Britt Ahlenius och som du nämner hanteringen av morden på Zaida Catalán och Michael Sharp.

Angående rekryteringen så görs den helt och hållet av Sida, som därmed registrerar och arkiverar alla ansökningshandlingar. Jag tror att anledningen till att Sida bistår FN-organen i rekryteringen är mestadels praktisk, då vissa FN-organ inte finns i Sverige. Finns det fler utländska organisationer som likt FN inte uppskattar transparens, vilket leder till sekretess av allmänna handlingar?

Per Hagström
    Moderator

Jag tror att den svenska offentlighetsprincipen har varit en sten i skon i mycket av EU-samarbetet där svenska tjänstemän tycker det är oerhört pinsamt att de inte kan hålla tätt om information som de får av sina EU-kollegor på olika möten i Bryssel. Men numera är offentlighets- och sekretesslagen pepprad med sekretessregler som har sitt ursprung i olika EU-direktiv så det “problemet” är kanske löst nu.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Kammarrättens beslut mål nr. 7573-7574-17
Din information: