- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 6 månader sedan av .
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
- Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.
Start › Forum › Öppenhetsforum › Kommunalförvaltning
Etiketter: personadresserad post, personadresserade brev, posthantering
Hejsan jag har 2 frågor:
1. En kommun vill effektivisera sin post och bestämmer såhär: all post – oavsett vem som står som mottagare – skall gå till en gemensam vaktmästarexpedition som öppnar all post, inkomststämplar den och sedan distribuerar den öppnade posten till alla olika tjänstepersoner.
Kan detta innebära några juridiska problem eller kanske rentav kan strida mot lag eller grundlag? Får vem som helst som är anställd hos kommunen ansvara för posten?
2. Om man är ”EJ tjänstgörande ersättare”, har man då rätt att yttra sig i ett kommunsammanträde och lämna in en motion?
TACK 🙂
Hej, vad gäller din första fråga så kan det här JO-beslutet vara av intresse:
Din andra fråga ligger lite utanför området handlingsoffentlighet så den har jag inget svar på.