Kommunen säger att dom inte diariefört handling?

Start Forum Öppenhetsforum Kommunen säger att dom inte diariefört handling?

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 2 månader, 4 veckor sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Oskar

Hej!

En kommun har utrett kränkande särbehandling mot en familjemedlem. Kommunen har skickat mig utredningen och ett ställningstagande. När jag efterfrågat vilket diarienummer ärendet har, samt en förteckning över alla handlingar i ärendet, säger kommunen att man inte diarieför personalärenden. Det finns därför inget diarienummer och ingen förteckning.

Min fråga är, måste inte i alla fall de handlingar som kommunen skickat till mig vara diarieförda och ha ett nummer?

Mvh Oskar

Per Hagström
    Moderator

Av 5 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen framgår att huvudregeln är att allmänna handlingar ska diarieföras. Jag tycker därför att du ska fråga kommunen vad det är för undantagsregel som den tillämpar i det här fallet. Be att få en hänvisning till den aktuella lagen, förordningen och paragrafen där undantaget framgår. När det gäller handlingar som omfattas av sekretess i någon del är det som regel ett absolut krav att de diarieförs.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Kommunen säger att dom inte diariefört handling?
Din information: