kommunmedarbetares kompetens

Start Forum Öppenhetsforum kommunmedarbetares kompetens

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Johan Falk
    Gäst

Som underlag för en undersökning om Uppsala Kommuns naturvård så har jag begärt att få veta vilken kompetens den naturstrateg och dess chef har som arbetar med naturvården. Chefen har nekat att delge sådan information med hänvisning till att kommunen inte är skyldig att lämna ut sådan uppgift. Enligt min uppfattning ingår den i offentlighetsprincipen.
    Informationen är viktig för undersökningen, Hur bör man gå vidare?

Per Hagström
    Moderator

Jag vet inte exakt hur du formulerade din begäran men det blir lättare att få ut information med stöd av handlingsoffentligheten om man begär ut specifika handlingar. I det här fallet kan du begära ut t.ex. cv, meritförteckning, betyg, utbildningsbevis och skriftliga referenser ur personalakten för de båda tjänstemännen.

Johan Falk
    Gäst

Tack för tipset.
    Jag har under tidehn hunnit vända mig till kommunledningen rubriken “tjänstefel” och omedelbart fått svar att de ska försöka få fram CV för personerna som jag har begärt. Vi får väl se hur det går…

Kommunchefen Per-Erik Johansson som vägrade att lämna ut upplysningarna i första hand svarade så här arrogant:

1) Det är Stadsbyggnadsförvaltningen som hand har naturvårdsärenden i Uppsala kommun och dom som jobbar med dom frågorna har den kompetens som behövs.

2) Vi har ingen skyldighet att lämna ut vad enskilda medarbetare har för utbildningar o kompetens.

och när jag upplyste honom om offentlighetsprincipen blev svaret:

3) Du får hota med vad du vill, mitt beslut står fast.

Det är inte första gången som jag möter en attityd hos medarbetare på kommunen som bekräftar att de inte vet vad en kommun är, vad den har för syfte eller vem som äger kommunen.

Per Hagström
    Moderator

Bra att kommunledningen verkar ha bättre koll då.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.