kontroll av diarie

Start Forum Öppenhetsforum kontroll av diarie

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Anonym
    Gäst

Hej,
    Jag har fått veta att en person lämnat in handlingar till en kommun och enligt personen diarieförs inte handlingarna de lämnar in. De får inget diarienummer enligt personen. Jag vet inte om vissa handlingar får samma diarienummer om det gäller samma ärende? Hur kontrollerar jag att kommunen arbetar enligt lag och diarieför handlingarna? Hur begär jag ut dem utan diarienummer för att kontrollera att de finns arkiverade?

med vänlig hälsning
    anonym

Anonym
    Gäst

Ring in till kommunen och säg att du söker en registrator. Om du vet vilken nämnd/förvaltning som handlingarna skickats till så säger du att du söker en registrator där. Säg att du söker handlingar som skickats in av (uppge namn på den som skickat in dem). Har du personens adress, fastighetsbeteckning eller kanske personnummer så går det att söka på. Det kan också gå att söka på vad handlingarna handlar om. Rör de t ex nåt som pågår på en viss fastighet så kan du uppge den fastighetsbeteckningen. Rör det en viss firma kan du uppge firmans namn. Det brukar finnas ett diarienummer för varje ärende och varje ärende kan innehålla flera handlingar. Du måste inte känna till diarienumret för att kunna begära ut handlingar förutsatt att du har andra uppgifter som man kan söka rätt på ärendet ifrån.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.