körjournal

Start Forum Öppenhetsforum körjournal

Detta ämne innehåller 6 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 1 vecka, 5 dagar sedan.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Anita

För leasingbilar i en kommun finns körjournaler.
    Är de allmän handling?

Per Hagström
    Moderator

Kan du förklara lite närmare? Vem är det som fyller i journalen? Vad används den till?

Anita

I varje bil finns en journal där de som använder bilen för in löpande datum tid körsträcka tanknin mätarställning resans syfte

Syftet är att säkerställa korrekt användning . Journalen kan tex tas in o jämföras med kortfakturor

Det finns en policy skriven om hur det skall gå tilö och hur ansvaret ligger för att reglerna följs

Anita

I svar till mig skrevs:
    När det gäller körjournalerna förvaras de i bilarna och de är helt enkelt häften som de som har rätt att nyttja bilen fyller i löpande. De är att betrakta som ett pågående arbetsmaterial. De tas bara in stickprovsvisi samband med internkontrollen, i normalfallet en gång per år.

Per Hagström
    Moderator

Om jag begärde ut körjournaler skulle jag nog argumentera för att de är upprättade och därmed allmänna handlingar enligt regeln i 2 kap. 7 § 2 st 1 p, alltså den regeln som gäller “diarium, journal samt sådant register eller annan förteckning som föres fortlöpande”.

I det här fallet lämnade Lysekils kommun ut körjournaler:

http://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2016/07/JO_431_16.pdf

JO tar ju inte ställning i frågan om körjournalerna är allmänna handlingar så det är inte ett vägledande avgörande på det sättet men man kan i alla fall se att kommunen ansåg att de var allmänna och skulle lämnas ut.

Anita

Tack för hjälpen! Jag följde dina råd. Domen blev att körjournalen var allmän handling.

Per Hagström
    Moderator

Kul att höra! Du överklagade till kammarrätten alltså? Vilken kammarrätt var det och vilket målnummer?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
Svar till: körjournal
Din information: