Start › Forum › Öppenhetsforum › körjournal
Etiketter: föres fortlöpande, förteckning, journal, körjournal
- Detta ämne har 6 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 3 år, 5 månader sedan av
Per Hagström.
-
FörfattareInlägg
-
2018-10-09 kl. 6:23 e m #33861
Anita
GästFör leasingbilar i en kommun finns körjournaler.
Är de allmän handling?2018-10-11 kl. 10:25 e m #33999Per Hagström
ModeratorKan du förklara lite närmare? Vem är det som fyller i journalen? Vad används den till?
2018-10-12 kl. 6:44 f m #34016Anita
GästI varje bil finns en journal där de som använder bilen för in löpande datum tid körsträcka tanknin mätarställning resans syfte
Syftet är att säkerställa korrekt användning . Journalen kan tex tas in o jämföras med kortfakturor
Det finns en policy skriven om hur det skall gå tilö och hur ansvaret ligger för att reglerna följs
2018-10-12 kl. 7:03 f m #34017Anita
GästI svar till mig skrevs:
När det gäller körjournalerna förvaras de i bilarna och de är helt enkelt häften som de som har rätt att nyttja bilen fyller i löpande. De är att betrakta som ett pågående arbetsmaterial. De tas bara in stickprovsvisi samband med internkontrollen, i normalfallet en gång per år.2018-10-12 kl. 9:14 f m #34028Per Hagström
ModeratorOm jag begärde ut körjournaler skulle jag nog argumentera för att de är upprättade och därmed allmänna handlingar enligt regeln i 2 kap. 7 § 2 st 1 p, alltså den regeln som gäller ”diarium, journal samt sådant register eller annan förteckning som föres fortlöpande”.
I det här fallet lämnade Lysekils kommun ut körjournaler:
http://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2016/07/JO_431_16.pdf
JO tar ju inte ställning i frågan om körjournalerna är allmänna handlingar så det är inte ett vägledande avgörande på det sättet men man kan i alla fall se att kommunen ansåg att de var allmänna och skulle lämnas ut.
2018-11-30 kl. 8:47 f m #36977Anita
GästTack för hjälpen! Jag följde dina råd. Domen blev att körjournalen var allmän handling.
2018-11-30 kl. 9:39 f m #36981Per Hagström
ModeratorKul att höra! Du överklagade till kammarrätten alltså? Vilken kammarrätt var det och vilket målnummer?
-
FörfattareInlägg
- Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.