Myndigheten forskade fram min adress

Start Forum Öppenhetsforum Myndigheten forskade fram min adress

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 7 månader, 3 veckor sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Jefferson

Jag fick nyligen ett avslag från Skatteverket (beskrivet här).

I begäran hade jag enbart refererat till mitt gmail-konto. Till det kontot har jag mitt rätta namn. (Som jag är ensam om i landet.) Ingenstans har jag gjort en formell identifiering av mig (exvis BankID), likväl fick jag beskedet från Skatteverket som rekommenderat brev. (“För att du ska kunna överklaga, då behöver vi veta när du faktiskt fick det”)

Skatteverket tog alltså namnet som var kopplat till mailkontot och letade fram den adress de tyckte passade, och skickade sedan beslutet dit.

Får de verkligen göra på det sättet? Får de efterforska adressen? Får de lita på att det är ett korrekt namn kopplat till begäran? Och vad händer om jag skickar in en ny begäran från en mailadress som absolut inte går att koppla till en person? Kommer de då avkräva mig en identitet för att skicka rekommenderad post till mig?

För mig är detta ganska starkt kopplat till scenariot att jag LYCKAS med min begäran och de vill skicka 20kg pappersutskrifter. Jag vill inte ha papper. Jag vill ha elektronisk fil. När de skickar papper så tappar jag anonymiteten. När de skickar fil så behåller jag den.

(Jag frågade Skatteverket om möjligheten att få det hela digitalt – om jag fick igenom min begäran – och fick svaret att de endast skickar max tre personuppgifter per mail. Så i mitt fall var det tyvärr omöjligt att skicka mail utan jag skulle förvänta mig mängder med papper.)

Per Hagström
    Moderator

Hej!

Det här är utgångspunkten i 2 kap. 14 § 3 st tryckfrihetsförordningen:

Myndighet får inte på grund av att någon begär att få taga del av allmän handling efterforska vem han är eller vilket syfte han har med sin begäran i större utsträckning än som behövs för att myndigheten skall kunna pröva om hinder föreligger mot att handlingen lämnas ut.

Det står ju inte att myndigheten har rätt att efterforska sökandens identitet för att kunna delge honom eller henne ett avslagsbeslut med rekommenderat brev. Hade du ens bett om ett överklagbart beslut?

Det finns en dom som handlar om att man inte har rätt att vara anonym om man går vidare till domstol för att få ut allmänna handlingar se här:

http://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2014/05/HFD_6738_13.pdf

I målet ovan kan du se att myndigheten Stockholms universitet fattade ett avslagsbeslut ställt till “Anonym, okänd adress”.

Det finns ingen skyldighet för myndigheter att lämna ut handlingar digitalt per e-post. De kan alltid välja att lämna ut på papper och behöver inte motivera varför.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Myndigheten forskade fram min adress
Din information: