Offentlighetsprincipen och jobbansökan

Start Forum Öppenhetsforum Offentlighetsprincipen och jobbansökan

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Anonym 4 månader sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Anonym

Jag har begärt en lista med namna på de som hade sökt en kommunal tjänst. Jag fick avslag med motiveringen att de som sökte tjänsten vill vara anonyma. Får man göra så?

Per Hagström
    Moderator

Inkomna jobbansökningar är allmänna och offentliga handlingar som du har rätt att få ut. Problemet med att begära en lista är att det kanske inte finns någon sådan färdig lista utan bara en hög med inkomna ansökningar. Kommunen är inte skyldig att skapa en ny handling åt dig. Du kan däremot begära ut alla inkomna ansökningar. Om du inte vill betala för kopior av dessa kan du begära att ta del av dem på plats utan kostnad. Det finns ingen sekretess som skyddar ansökningar till en kommunal tjänst. Gör en skriftlig begäran och begär ett skriftlig överklagbart beslut för det fall att kommunen inte lämnar ut begärda handlingar. Du kan återkomma hit om det händer och berätta hur de motiverar sitt beslut.

Anonym

Jag skrev till kommunchefen eftersom en kopia av min begäran skickades till honom av en okänd anledning. Jag frågade honom varför de åsidosätter offentlightsprincipen och andra frågor om hur de hade hanterat min begäran. Nästa dag fick jag ett trevligt och väldigt långt meddelande med ingående och detaljerade svar på mina frågor. Han förklarade varför de hade inte gjort fel på något sätt.
    Då var jag säker på att det slutet men sista meningen var – här kommer listan som du begärde. Det kom i en bifogad fil. Helt otroligt, men hela processen visar att man ska stå på sig.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Forumet ’Öppenhetsforum’ är stängt för nya ämnen och svar.