Pedagogisk kartläggning i skolan

Start Forum Öppenhetsforum Pedagogisk kartläggning i skolan

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Anonym
    Gäst

Hej! Jag undrar som vårdnadshavare om jag har rätt att kunna ta hem kartläggning handlingar av mitt barn som rör om barnet är i behov av extra stöd i skolan. De vill att vi
    som förälder sitter med specialpedagoger i skolan och läser där. De hänvisar till sekretessen. Har vi rätt att få ut kopier av alla utredningar som skolan gjort på vårt barn ang extra stöd och om extra stöd inte uppfyllts få ut utredningar för att se vad skolan har gjort för extra anpassningar. De vill att vi ska blicka framåt och vill inte att vi ska grotta ner oss i det som varit. Annat ugglor i mossen. Vi tycker skolan pratar en massa och vi kräver extra stöd.

Tack på förhand

Per Hagström
    Moderator

Ett sätt kan ju vara att göra en formell skriftlig begäran, t.ex. via mejl, där du begär att kommunen skickar kopior av de aktuella utredningshandlingarna till dig med stöd av 2 kap. 13 § tryckfrihetsförordningen. Som vårdnadshavare kan du också ha rätt till partsinsyn enligt 16 § förvaltningslagen. Se denna dom:

RÅ 1997 ref. 26

En part har större möjligheter att få ut information ur det aktuella ärendet, t.ex. handlingar som ännu inte är allmänna eller som annars skulle vara sekretessbelagda.

Om kommunen vill ställa upp någon typ av villkor kring hur du får ta del av handlingarna, t.ex. att du måste ta del av dem på plats i närvaro av en specialpedagog, så måste kommunen göra det genom ett beslut om sekretessförbehåll. Sådana beslut kan överklagas. Läs mer om sekretessförbehåll här:

Utlämnande med sekretessförbehåll

Den här domen kan vara särskilt intressant eftersom den gäller en liknande situation som din:

RÅ 1990 not. 418

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.