Personalakt

Start Forum Öppenhetsforum Personalakt

Detta ämne innehåller 1 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av  DC 4 månader, 3 veckor sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Carin myrsell

När jag beställde ut min personakt och var tvungen att hämta ut den personligen ned leg undrar jag följande Fick jag även sekretessbelagda handlingar? (framgick ej)Akten innehöll endast antällningsbeslut, min uppsägning där betyg var ikryssat (fanns inget sådant betyg) ett av chefen kallat ”rehabsamtal” utan underskrifter (visste inte ens att vi haft ett sådant samtal) misstänker att chefen lade in det i samband med mitt pågående arbetsskadeärende. Vid förfrågan till HR chefen finns inte möjlighet att de datum på registrering. Jag var sjukskriven nästan 1 år och div läkarintyg har jag lämnat in, de påstår att det är 2 pr efter läkarintyg lämnas in gallras bort. Kompetensutveckling inom jobbet saknas sektetessförbindels saknas deligeringsbeslut saknas Ja allt jag trodde skulle finnas i min personalakt saknas! Får inte mycket svar från HR, de försökte slingra sig och säga att jag inte varit anställd de senaste 2 åren vilket inte stämmer med datumet på min uppsägning. Vad ska finnas i en personalakt? Är alla min betyg mm utgallrade? Det fanns, när jag fortfarande jobbade en pärm med allt jag efterfrågar men eftersom de säger att inga pappersarkiv finns längre så antar jag att hela pärmen gallrade ut! Var kan jag vända mig med detta, kan jag anmäla det och isåfall vart?

DC

Antar att du är offentliganställd. Som yrkesverksam kan jag säga att det snarare låter som att man inte gjort sitt arkiveringsjobb utan gallrat för mycket. Och det är svårt att återställa.
    Gäller det en kommun finns dock alltid olika gallringsregler.
    I Stockholms kommun finns en gallringsregel på 3 år för läkarintyg (ej läkarutlåtande). Kompetensutvecklingsplaner och medarbetarsamtal är också något som kan gallras kontinuerligt.

Har du varit sjukskriven så länge bör du ju ha haft rehabiliteringsmöten, inkluderat med försäkringskassan. De omfattas av sekretess och ska därför ha diarieförts.
    Det betyder dock ändå att handlingarna ändå inte förvaras i diariet- utan antagligen ska vara i din personalakt.
    I övrigt gäller att handlingarna kan hållas ordnade – vilket också är det normala för hantering av personalaktshandlingarna.
    Och också orsaken till att det ofta glöms bort just registrering.
    Hålls dina handlingar ordnade kan du alltså inte se en förteckning när de kom in för de finns inte.

Så min spontana gissning är – antingen slarv vid hantering av din personakt alternativ faktiskt – korrekt och ordnad gallring. Men dåligt att HR inte kan förklara.

Övriga delar om det ska finnas underskrifter eller ej på ett rehabärende vill jag inte svara på. Men min erfarenhet är att det inte brukar vara det.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Personalakt
Din information: