Personskydd

Start Forum Öppenhetsforum Personskydd

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Gry Ellebjerg
    Gäst

Hej
    Jag undrar hur personskyddet funkar inom allmännyttiga bostadsbolag. Kan jag begära ut alla namn på personer som bor hos ett visst kommunalt bostadsbolag? Vilka uppgifter om hyresgästerna har jag rätt att begära ut?

Per Hagström
    Moderator

Hej! Sekretessen i kommunal bostadsuthyrning regleras i 26 kap. 11 § 2 st offentlighets- och sekretesslagen. Sekretessregeln har ett rakt skaderekvisit, vilket betyder att offentlighet är huvudregeln. En uppgift om att en viss person är hyresgäst i ett kommunalt bostadsföretag är inte integritetskänslig i normalfallet, slog kammarrätten fast i det här fallet med hänvisning till uttalanden i förarbetena.

Begär någon ut en lista över samtliga boende i ett allmännyttigt bostadsbolag kan det nog hända att bolaget sekretessbelägger uppgifterna med stöd av 21 kap. 7 § OSL som kan användas i de fall man kan anta att uppgifter kommer att behandlas i strid med GDPR.

En myndighet eller ett kommunalt bolag kan alltid välja att lämna ut uppgifter på papper och behöver inte lämna ut dem digital, åtminstone inte enligt offentlighetsprincipen.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.