- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 2 år, 1 månad sedan av .
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
- Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.
Start › Forum › Öppenhetsforum › Personskydd
Etiketter: allmännyttan, digital utlämnande, GDPR, hyresgäst, kommunalt bostadsbolag
Hej
Jag undrar hur personskyddet funkar inom allmännyttiga bostadsbolag. Kan jag begära ut alla namn på personer som bor hos ett visst kommunalt bostadsbolag? Vilka uppgifter om hyresgästerna har jag rätt att begära ut?
Hej! Sekretessen i kommunal bostadsuthyrning regleras i 26 kap. 11 § 2 st offentlighets- och sekretesslagen. Sekretessregeln har ett rakt skaderekvisit, vilket betyder att offentlighet är huvudregeln. En uppgift om att en viss person är hyresgäst i ett kommunalt bostadsföretag är inte integritetskänslig i normalfallet, slog kammarrätten fast i det här fallet med hänvisning till uttalanden i förarbetena.
Begär någon ut en lista över samtliga boende i ett allmännyttigt bostadsbolag kan det nog hända att bolaget sekretessbelägger uppgifterna med stöd av 21 kap. 7 § OSL som kan användas i de fall man kan anta att uppgifter kommer att behandlas i strid med GDPR.
En myndighet eller ett kommunalt bolag kan alltid välja att lämna ut uppgifter på papper och behöver inte lämna ut dem digital, åtminstone inte enligt offentlighetsprincipen.