Polisen och sekretessprövning. Rimligt?

Start Forum Öppenhetsforum Polisen och sekretessprövning. Rimligt?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Fredrik
    Gäst

Hej,

Jag försökte begära ut en alla handlingar som en polismyndighet har med en viss person som tilltalad. Jag är ute efter en förundersökning som jag har hört är nedlagd. Polisen svarar och ber mig ringa hen i ett mail med oerhört bruten svenska. Jag ringer tveksamt upp och får då höra att hen behöver mitt namn och få veta varför jag vill åt handlingarna för att kunna sekretesspröva. Jag nekar att uppge identitet eller syfte varpå hen nekar hela handlingen.
    Jag ber hen då att svara skriftligen och ange vilken lag som tillämpats. Som svar får jag då att anledningen är att det är en pågående förundersökning och hänvisas till OSL 18:1, första stycket.

Är det rimligt? Om det stämmer att undersökningen fortfarande pågår (något som polisen inte nämnde i samtalet, utan var då inne på att sekretesspröva om hen fick mitt namn och syfte, något som rimligen inte borde vara aktuellt vid en pågående förundersökning), hur kan jag smidigast få reda på om den blir nedlagd eller går vidare till åtal?

Tack på förhand.

MVH,

Fredrik

Per Hagström
    Moderator

Hej, det är inte så att allt alltid är hemligt i en pågående förundersökningen eller att allt alltid är offentligt i en avslutad förundersökning. Därför kan Polisen ha skäl att efterfråga din identitet och syfte om den informationen har betydelse för hur mycket som kan lämnas ut till dig. Förutom 18:1 OSL så finns det också sekretess i 35:1 OSL att ta hänsyn till i både pågående och avslutade förundersökningar.

Här kan du läsa mer om sekretess i förundersökningar:

http://www.allmanhandling.se/?s=%22f%C3%B6runders%C3%B6kning%22

• Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av Per Hagström.
Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.