Priser i anbud sekretess?

Start Forum Öppenhetsforum Priser i anbud sekretess?

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Maria 1 vecka, 2 dagar sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Maria

Hej.
    Begärde av en myndighet att få se inkomna anbud i en viss upphandling, och fick visserligen se dem, men de offererade priserna var sekretessbelagda. Upphandlingen är avslutad för länge sedan; ett företag har fått och redan utfört tjänsten, så all ev sekretess rörande detta kan knappast gälla längre.
    Myndigheten hänvisade till att sekretess önskats av anbudsgivarna, eftersom de annars riskerade skada gällande framtida verksamhet.
    Jag frågade då ifall anbudsgivarna verkligen hade uttryckt önskemål om sekretess i samband med att anbuden lämnades, och fick svaret att de inte gjort detta, men att myndigheten själv hade vänt sig till anbudsgivarna i samband med att min begäran kom in, och då hört sig för om ifall anbudsgivarna önskade sina offererade priser sekretessbelagda.
    Till saken hör att anbuden inkom till myndigheten i april, och avtal med en av anbudsgivarna hade skrivits samma månad. Tjänsten som hade köpts var avslutad i juni. Min begäran om att få se anbuden gjordes i september.
    När jag senare fick ut mejlkorrespondens från myndigheten får jag se att myndigheten, i samband med min begäran om att få se de inkomna anbuden, hade skickat mejl till i vart fall någon av anbudsgivarna, och då inte bara frågat om anbudsgivaren önskade sekretess, utan myndigheten hade formulerat sig som så att: “Vår rekommendation är att sekretessbelägga era offererade priser, och kommer att göra så om ni inte hör av er och säger att ni inte vill ha sekretess:”
    Jag tycker spontant att det verkar underligt att en myndighet självmant ska sekretessbelägga inkomna anbud, och dessutom långt efter att affären är avslutad, och sedan skriva till anbudsgivaren att om den inte vill ha sekretess så ska den höra av sig för att få sekretessen hävd. Är detta ens juridiskt korrekt? Och är det ens korrekt att ha sekretess för inkomna anbud efter att affären i fråga avslutats?

Per Hagström
    Moderator

Låter mycket underligt att en myndighet kontaktar en anbudsgivare för att rekommendera denna att önska sekretess för vissa uppgifter. De mejlen skulle gärna vilja se. Skicka dem gärna vidare till per@allmanhandling.se.

Om du söker på prisuppgift, pris, priser, timpriser m.m. på allmanhandling.se kommer du att hitta en del praxisavgöranden kring frågan om sekretess vad gäller priser i anbud.

Maria

Tack för snabbt svar. Då är det inte bara jag som tycker att det låter underligt, i alla fall! Jag mejlar till dig.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Priser i anbud sekretess?
Din information: