Raderade mejl

Start Forum Öppenhetsforum Raderade mejl

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 1 vecka, 3 dagar sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Maria

Jag efterlyste e-postlogg och vissa mejl som skickats/mottagits under en viss angiven tid, från ett e-postkonto tillhörande en anställd vid en myndighet. Jag fick till svar att kontot inte kunde hittas och att allt som hade tillhört det, även e-postloggarna, var raderade eftersom personen i fråga slutat sin anställning hos myndigheten för några månader sedan.
    Frågorna är: Är det korrekt att ingenting rörande e-post finns kvar när ett konto avslutats pga att en person slutat sin anställning? Är myndigheten i så fall inte ens skyldig att spara loggarna? Och om något finns kvar på någon slags back-upserver, är det i så fall allmänna handlingar?

Per Hagström
    Moderator

En del av de mejl som en tjänsteman på en myndighet skickar och tar emot i tjänsten blir allmänna handlingar. E-postloggen som loggar tjänstemannens mejltrafik är också en allmän handling. Allmänna handlingar ska som utgångspunkt bevaras av myndigheten och det gäller oavsett om tjänstemannen i fråga jobbar kvar eller har slutat. För att en myndighet ska kunna radera handlingar behöver de ha stöd av en gallringsbestämmelse. Mitt råd är därför att du ber myndigheten att få se de gallringsbestämmelser som myndigheten har stött sig på när den har gallrat de aktuella e-postmeddelandena respektive e-postloggen. Tyvärr har myndigheter ofta stöd för att radera e-postloggar efter kort tid. När det gäller e-postmeddelanden är det innehållet som avgör hur länge de behöver sparas av myndigheten. Backuper eller säkerhetskopior är inte allmänna handlingar men om man kan visa att en myndighet har raderat handlingar som borde ha bevarats så kan myndigheten vars skyldig att återskapa det som har raderats och sedan lämna ut dessa återskapade handlingar. Se denna dom: http://www.allmanhandling.se/2015/06/26/felaktigt-raderade-mejl-ska-aterskapas/

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Raderade mejl
Din information: