Rutinmässiga uppgifter (löner) – hänvisad till att läsa på plats?

Start Forum Öppenhetsforum Rutinmässiga uppgifter (löner) – hänvisad till att läsa på plats?

Detta ämne innehåller 1 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av  Man 6 månader, 1 vecka sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Katarina

Jag ville av diverse orsaker kolla löneläge på en del chefsbefattningar på kommuner/kommunala bolag i mitt närområde så jag skickade en begäran på dessa uppgifter. Jag specificerade vilket område cheferna skulle arbeta inom, samt ungefär vilken nivå jag ville att de skulle arbeta på (om det var möjligt att sortera fram det). Tyckte jag fick till det där bra. 🙂 Tänker mig att detta är att skapa en allmän handling med hjälp av rutinmässiga åtgärder (söka på ordet “chef” + verksamhetskontor/bolag i lönesystemet och trycka print).

Från Uppsala kommun fick jag svaret att löneuppgifter finns att läsa i pärmar på ett visst kontor utanför stadskärnan, öppettider ca 8-17. Där är uppgifterna sorterade efter befattning och förvaltning.

Jag blev lite paff. Misstänker att det kan vara en gdpr-noja som slagit rot, eftersom de inte ens erbjöd kopior i post.

Är detta något som andra stött på? Visst tänker jag rätt att det borde vara uppgifter jag kan få ut separat?

Jag har inte riktigt bestämt mig än för om jag ska pusha lite och kräva just de uppgifterna på en papperskopia åtminstone.

Man

Om uppgifterna finns i elektroniska system och kan sammanställas utan något större arbete (på kanske två timmar max), är de en allmän handling. Meddela att du håller fast vid din begäran om en kopia per post av handlingen, och önskar ett överklagbart beslut om du inte får en. Ange även att ditt syfte är rent privat, om det är personuppgifter du begär ut.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Forumet ’Öppenhetsforum’ är stängt för nya ämnen och svar.