Sammanställning av uppgifter om statliga styrelser m.m.

Start Forum Öppenhetsforum Sammanställning av uppgifter om statliga styrelser m.m.

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 5 månader, 1 vecka sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Niklas J

Hej

Jag är intresserad av den geografiska mångfalden och representationen i styrelser och ledningar för statliga myndigheter, bolag, AP-fonder, public service-bolag etc. Därför skulle jag vilja veta bostadsort för alla som sitter i styrelser, insynsråd och ledningar etc samt för generaldirektörer/VDar.

För att få fram bostadsort för dessa personer finns väl ingen enskild handling att begära ut.

Styrelseledamöterna för de statliga aktiebolagen är lätta att få fram på internet, även om det är ett stort jobb att gå in på varje enskild ledamot för att se bostadsort och sammanställa. Övriga går det inte att få fram säkra uppgifter om på egen hand såvitt jag vet.

Jag undrar:
    – Hur skulle du rekommendera att jag går tillväga för att få uppgifterna? Helst skulle jag vilja vända mig till Regeringskansliet eller någon annan enhet som kan samla in och sammanställa uppgifterna, finns det något stöd för att begära det? Eller måste jag vända mig till respektive departement/myndighet/bolag?
    – Vad inom området faller mest troligt inom offentlighetsprincipen? Personernas adresser? Personnummer? Folkbokföringsorter? Kan jag hävda offentlighetsprincipen för att få ut även uppgifter om VD/ledning även för statligt ägda aktiebolag?

Stort tack på förhand!

Med vänliga hälsningar
    Niklas

Per Hagström
    Moderator

Hej, jag besvarar främst frågor som rör själva rätten att ta del av allmänna handlingar. Frågan om var man kan hitta viss information ligger lite utanför det området.

Man kan inte med stöd av offentlighetsprincipen kräva att en viss myndighet, t.ex. regeringskansliet, ska hämta in och sammanställa uppgifter för att skapa en ny handling. Det är bara om information redan finns hos myndigheten i en allmän handling som du kan begära ut den med stöd av offentlighetsprincipen. Det är inte så att offentlighetsprincipen bara omfattar vissa uppgifter utan den omfattar alla uppgifter i allmänna handlingar hos myndigheter. Frågan om vilka uppgifter som kan begäras ut med stöd av offentlighetsprincipen avgörs alltså av vad den aktuella myndigheten har valt att dokumentera. Om myndigheten har dokumenterat uppgifter om styrelseledamöternas personnummer och adresser så går det med största sannolikhet att få ut dessa eftersom personnummer och adresser som utgångspunkt är harmlösa uppgifter som inte är sekretessbelagda.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: Sammanställning av uppgifter om statliga styrelser m.m.
Din information: