Sekretess hos polisen?

Start Forum Öppenhetsforum Sekretess hos polisen?

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Maria 3 veckor, 1 dag sedan.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

Maria

Hej.
    Fick hör ett rykte om att polsen skulle ha gjort en “razzia” (enligt ryktet, men kan ju mycket väl bara vara en vanlig kontroll) hos en privatperson i syfte att kolla innehav av vapen.
    Jag kontaktade den lokala polismyndigheten för att höra mig för om sanningshalten i det ryktet, men fick ett luddigt svar om att det kanske kunde omfattas av sekretess och för att kunna avgöra det behövde polisen mer info från mig om vad det skulle gälla. Jag återkom då med info om i vilket bostadsområde denna kontroll sades ha gjorts, och även efternamnet på den person som enligt ryktet skulle ha blivit kontrollerad, och fick till svar att sådana ärenden omfattades av sekretess men att det inte fanns någon misstänkt för något brott. Min undran är ifall det verkligen kan vara sekretess på vilka kontroller och ärenden polisen arbetar med.

Per Hagström
    Moderator

Ja om det är uppgifter som ingår i en pågående polisutredning så kan sekretess gälla enligt 18 kap. 1 § första stycket i offentlighets- och sekretesslagen. Det finns också en sekretessregel i 35 kap. 1 § i samma lag som skyddar känsliga uppgifter om enskilda i sådana utredningar.

Per Hagström
    Moderator

Ja om det är uppgifter som ingår i en pågående polisutredning så kan sekretess gälla enligt 18 kap. 1 § första stycket i offentlighets- och sekretesslagen. Det finns också en sekretessregel i 35 kap. 1 § i samma lag som skyddar känsliga uppgifter om enskilda i sådana utredningar.

Maria

Jo, jag kan förstå detta, men om man vill veta huruvida polisen haft ett visst ärende på sitt bord, t ex “haffat” en rattfyllerist, åkt ut och medlat i ett bråk, fått in en anmälan om en stulen plånbok, osv, så har jag svårt att förstå hur detta ska kunna omfattas av sekretess. “Polisnotiser” i media omnämner dagligen sådana saker, så jag har svårt att se hur en förfrågan om huruvida polisen gjort någon kontroll av vapeninnehav kan omfattas av sekretess. I detta fall var det polisen själv som krävde att jag skulle precisera min förfrågan som alltså först var allmänt ställd, utan uppgift om vare sig bostadsområde eller namn på person. Vidare säger polisen att ingen är misstänkt för brott, varför det knappast kan pågå någon sekretessbelagd utredning.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Sekretess hos polisen?
Din information: