socialtjänst utlämning av uppgifter

Start Forum Öppenhetsforum socialtjänst utlämning av uppgifter

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 1 månad, 2 veckor sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

carl

Hej, kan jag begära ut mail, telefonlistor och ärenden ifrån en speciellt socialsekreterare? är socialtjänstens mail telefonlistor och brev också allmänna handlindar och isåfall, i vilka fall kan dom sekretess belägga innehållet? jag har läst att ifall det kan ge men för en individ så kan det sekretess beläggas, men hur defineras men? är te.x att jag vet om att de får socialbidrag ett men?

Per Hagström
    Moderator

Ja det kan du göra. Det är inte alla mejl som är allmänna handlingar men mejl som en tjänsteman har tagit emot från eller skickat till någon utanför socialtjänsten är allmänna. Likaså är mejl som tillför uppgifter till avslutade ärenden allmänna handlingar. Samtalslistor är åtminstone i vissa fall allmänna och offentliga handlingar.

Samtalslogg knappast hemlig i sin helhet

Ärenden innehåller oftast allmänna handlingar av olika slag som man kan begära ut. Handlingar i avslutade ärenden är som regel allmänna. Sekretessen till skydd för personer som söker hjälp hos socialtjänsten är mycket stark. I regel är det hemligt vem som har kontakt med socialtjänsten. Se här:

Fel att avslöja kontakt med socialtjänst

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
Svar till: socialtjänst utlämning av uppgifter
Din information: