Tingsrätt vägrar maila dom

Start Forum Öppenhetsforum Tingsrätt vägrar maila dom

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Per Hagström 11 månader sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Andreas

Hej!

Jag har bett en tingsrätt maila mig en dom. Domen finns i pdf-format men domstolen hävdar att de inte skickar brottsmålsdomar via mail utan endast brev, vilket skulle kosta mig 120kr. Eftersom de anser sig kunna skicka mig domen antar jag att det inte föreligger några problem med sekretessen, borde de inte då vara skyldiga att faktiskt maila mig domen?

Mvh Andreas

Per Hagström
    Moderator

Hej! Domstolarna gör lite olika i det här avseendet. Jag fick nyligen en brottmålsdom mejlad till mig från Göteborgs tingsrätt. Tyvärr är det så att myndigheter själva väljer i vilken form de lämnar ut allmänna handlingar. De kan därför neka utlämning i pdf-format via mejl. Jag har skrivit lite om detta här:

Elektronisk form

Att tingsrätten är tveksam till att skicka brottmålsdomar via mejl beror inte på sekretess. Domen är, som du skriver, offentlig. Däremot kan personuppgifslagen eventuellt vara ett hinder för att mejla känsliga personuppgifter, t.ex. uppgifter om någons brottslighet, eftersom uppgifterna kan komma på avvägar. Det finns myndigheter som har löst detta genom att skydda mejl med kryptering. Det låter inte som att domstolarna har kommit dit ännu men du kan ju fråga om de inte har någon sådan möjlighet.

Per Hagström
    Moderator

Kan tillägga att jag i dag fick en brottmålsdom i ett krypterat mejl från Hovrätten för Västra Sverige. Så domstolarna kan om de vill.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Tingsrätt vägrar maila dom
Din information: