Underlag till utredning inte offentlig handling?

Start Forum Öppenhetsforum Underlag till utredning inte offentlig handling?

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Lisa 3 veckor, 3 dagar sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Lisa

Hej!

Jag har sedan flera månader, ism med mina mastersstudier inom djurskyddsområdet, försökt att få ut ett s.k. omsorgsprogram från minknäringen. Sveriges Pälsdjursuppfödares Riksförbund vill inte ge ut den (de har inga krav på sig att göra det) och samtliga länsstyrelser och Jordbruksverket (som är de kontrollerande myndigheter inom djurskydd) säger sig inte ha den.

Nu har regeringen i januari gett Jordbruksverket i uppdrag att utvärdera välfärden hos minkar inom
    pälsdjursproduktionen och, citat ur uppdragsbrevet: “vidare bedöma hur minkarnas välfärd har utvecklats över tid och hur den har påverkats av nya föreskrifter och näringens egna omsorgsprogram.” Utredningen skall vara klar januari 2019.

När jag påpekade att man då på Jordbruksverket rimligen borde ha en kopia på omsorgsprogrammet i frågan fick jag som svar: “För din kännedom är dock allt underlag till utredningen arbetsmaterial till dess utredningen är färdig och det är den tidigast i januari.”

Min fråga är om det verkligen är så att denna kopia från omsorgsprogrammet, som då inkommer till jordbruksverket från Sveriges Pälsdjursuppfödares Riksförbund, inte kan lämnas ut förrän att utredningen är klar?

Tack på förhand för svar!

/Lisa

Per Hagström
    Moderator

Om Sveriges Pälsdjursuppfödares Riksförbund har lämnat över en kopia av handlingen till Jordbruksverket så är det en inkommen och därmed allmän handling. “Arbetsmaterial” är överhuvudtaget inte något begrepp som används i tryckfrihetsförordningen eller offentlighets- och sekretesslagen. Sedan kan ju denna handling eventuellt vara sekretessbelagd av någon anledning men då ska Jordbruksverket kunna peka på en specifik sekretessbestämmelse som grund för detta. Om det inte finns någon grund för att sekretessbelägga handlingen ska den lämnas ut till dig omgående. Huruvida ärendet är pågående eller avslutat har ingen betydelse.

Lisa

Tack så hemskt mycket Per för snabbt och hoppingivande svar! 🙂

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Underlag till utredning inte offentlig handling?
Din information: