Utlämnande av almanacka/kalender

Start Forum Öppenhetsforum Utlämnande av almanacka/kalender

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Sten Claesson
    Gäst

Hej!

Har begärt att få ut kopia av almanacka/kalender för såväl en specifik dag som klockslag bakåt i tiden. Skälet är att jag vill se om ett påstått möte har ägt rum i verkligheten, vilket jag är tveksam till.

Med hänvisning till TF 2kap 9 paragraf hävdar de att handlingen utgör minnesanteckning och vägrar lämna ut vad jag begärt;dock har jag således fått ett överklagbart beslut. Det bör nämnas att de lagt ut en dimridå om att de inte vet om handlingen ens finns.

Är de skyldiga att ändå lämna ut handlingen utan överklagan?

Om inte, kan jag hävda att handlingen har ärendeanknytning?

Eller ska jag runda begreppet minnesanteckning genom att begära ut hela almanackan/kalendern?

Finns det något prejudikat?

Tacksam för besked.

MVH
    Sten

Per Hagström
    Moderator

Hej, det finns ett prejudikat gällande elektronisk kalender i Outlook som du kan läsa här:

HFD 2368-14

Jag antar att resonemanget går att tillämpa på papperskalendrar också. En dagbok, journal eller diarium är en allmän handling enligt 2 kap. 7 § andra stycket första punkten tryckfrihetsförordningen för att man använder den för att dokumentera händelser som har inträffat medan en kalender används för att dokumentera vad man planerar att göra i framtiden, vilket gör att den inte passar in i bestämmelsen.

Sten claesson
    Gäst

Hej!

Tack för ditt svar. Är något förbryllad du skriver att en kalender används för vad man ska göra i framtiden. Min begäran avser dock en händelse bakåt i tiden. Enligt en kontakt på GT har man rätt att få ut en kopia på kalender/almanack.

Vad gäller?

MVH
    Sten

Per Hagström
    Moderator

Ja alltså när man gör noteringen i en almanacka så avser den som regel ngt som ska inträffa i framtiden. Domen jag hänvisade till gällde ju kalendrar för förfluten tid och det blev avslag ändå.

Fråga din kontakt vilket prejudikat hen stödjer sig på och om det fortfarande gäller efter HFD-domen.

Sten Claesson
    Gäst

Hej!

Tack för ditt genmäle. Mitt ärende avser ej elektronisk kalender. Förändrar det bilden?

MVH
    Sten

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.