Utlämnande av mailkorrespondens

Start Forum Öppenhetsforum Utlämnande av mailkorrespondens

Detta ämne innehåller 2 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Mange 2 veckor, 4 dagar sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Mange

Hej!

Om någon (företag eller privatperson) begär ut mailkorrespondens mm av en kommun rörande ett specifikt område, är kommunen då skyldig att meddela de vars mail lämnas ut?
    I likhet med att om någon begär ut en kreditupplysning på dig som privatperson, så blir du meddelad om detta.

Per Hagström
    Moderator

Nej, det finns ingen sådan skyldighet och det kan vara direkt olämpligt i vissa fall, se dessa avgöranden:

http://www.allmanhandling.se/?s=%22underr%C3%A4tta+ber%C3%B6rda%22

Jag har också ställt frågan till Datainspektionen med anledning av GDPR. Se min fråga och svar från myndighetens jurist nedan.

Hej, jag undrar om myndigheter har någon skyldighet enligt GDPR att underrätta den berörda personen om myndigheten lämnar ut allmänna handlingar enligt offentlighetsprincipen som innehåller någons personuppgifter.
    Mvh
    Per Hagström

Hej Per,

Utlämnande av allmänna handlingar sker med stöd av offentlighetsprincipen. Om en myndighet lämnar ut en allmän handling finns ingen skyldighet att informera de som eventuellt berörs av detta. Med hänsyn till den skyldighet som finns i artikel 13-14 GDPR/dataskyddsförordningen att informera de registrerade om hur deras personuppgifter behandlas kan en myndighet dock behöva informera om att sådant utlämnande kan komma att ske. Se exempelvis den information Datainspektionen har på webbplatsen där information om offentlighetsprincipen ingår:

Information om hur Datainspektionen behandlar personuppgifter

Vänliga hälsningar
    Camilla Sparr
    Jurist, Datainspektionen
    http://www.datainspektionen.se

Mange

Hej igen,

Tack för fantastiskt snabbt svar, imponerande!

Förstår att det kan vara direkt olämpligt i tex de bifogade fallen.
    Kunde kanske varit tydligare i frågan, vi är inte ute efter att få veta VEM som fått ut våra mail, utan bara ATT det skett. Men jag antar att ditt svar blir detsamma 🙂

Kan tillägga att en av oss (vi är fem berörda) som har korresponderat med berörd kommun, har fått i mail av kommunal tjänsteman att en viss person begärt ut all korrespondens i detta ärende. Men vi andra fyra har inte fått den infon.
    Därav frågan, om kommunen brustit/brister. För vi kan väl uttrycka oss som så, berörd kommun sköter INTE sina övriga åtaganden..

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
Svar till: Utlämnande av mailkorrespondens
Din information: