Vad får jag göra med offentlig handling?

Start Forum Öppenhetsforum Vad får jag göra med offentlig handling?

Detta ämne innehåller 2 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av  Gun 2 månader, 1 vecka sedan.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Daniel

Jag hittar en massa på nätet om allmän och offentlig handling och hur man begär ut, överklagar ett eventuellt avslag och så vidare. Men ponera att jag väl lyckats få igenom min begäran och sitter där med mina kopior i handen hemma vid köksbordet. Vad får jag göra med dessa då? I mitt jagande efter information har jag läst något om att man måste ha tillstånd för att sprida en handling man fått ut. Stämmer det? Om vi är ett drygt dussin boende som vill få ut handlingar ifrån kommunen gällande ett ärende som kan påverka oss vädligt mycket, kan jag då begära ut och sedan låta de andra ta del av materialet? Är det skillnad om alla läser samma fysiska kopior eller om jag skannar in det och låter alla få pdferna? Eller gälls båda dessa sätt som likvärdig spridning?

Väldigt tacksam för svar och hjälp, jag vill helst inte göra något fel om det kan undvikas.

Man

Innehållet får bedömas för sig och det går inte allmänt att säga vad man får göra med en allmän handling. T ex kan det utgöra förtal att sprida en gammal dom. Om handlingen omfattas av upphovsrätt kan det utgöra ett intrång i upphovsrätten att kopiera den. Något allmänt krav på tillstånd för att få kopiera eller sprida en handling finns dock inte.

Gun

Vad menas i så fall med att sprida med hänseende på detta? Exempelvis får Lexbase sprida domar och ta betalt för det men Lexbase har också lagt in texten att det kan vara åtalbart att sprida, dvs Lexbase får sprida men den som köper domarna får inte sprida? Exempel 2: myndigheter får sprida gamla domar, åsikter och känsliga dokument om enskilda människor till allmänheten, men den som plockar ut det får inte sprida? Så det är inte förtal när anställda hos myndigheter sprider smutskastning och förtal om människor, bara när en ”ur folket” gör det? Det är både ologiskt och en otydlig lag. Vad går den mer ut på? Jag förstår den fortfarande inte. Har det exempelvis betydelse om man själv har anknytning till domen/ ärendet eller när och hur är det förtal?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)

Forumet ’Öppenhetsforum’ är stängt för nya ämnen och svar.