Vill se ett beslut……. hur gör jag

Start Forum Öppenhetsforum Vill se ett beslut……. hur gör jag

Etiketter: 

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Klara-Bella
    Gäst

Jag är anställd i Tiohundra AB som i sin tur ägs av kommunalförbundet Sjukvård o omsorg i Norrtälje. I Tiohundra finns verksamheter som tidigare drevs av kommunen (omsorg) samt landstinget (sjukhus, vårdcentraler mm) Fakta om Tiohundra.

Det LSS boende som jag arbetar på har trots mängder av lovord och goda resultat både vårdmässigt och ekonomiskt, helt plötsligt hamnat under fliken “avveckla så snabbt det bara går”. Vilket självklart gav oss personal en mängd frågeställningar om hur och varför och så vidare. Men där ingen av alla chefer vi har frågat, har haft något svar. Nej, det ska bara läggas ned. Självklart måste ju detta ha föregåtts av diskussioner och i slutänden ett beslut som finns dokumenterat någonstans. Har jag rätt som anställd att se och läsa denna dokumentation och det slutgiltiga beslutet och när det togs? Det är ju trots allt en kommunal arbetsplats. Och var i så fall börjar jag mitt detektivarbete med att leta efter någon som verkligen kan ge ett svar och inte bara avfärdar min fråga.

Per Hagström
    Moderator

Oj, under den fliken vill man inte hamna! Håller med dig om att det borde finnas någon slags dokumentation bakom ett så drastiskt beslut. Kan man räkna ut på vilken nivå i bolaget som ett sådant beslut fattas. Är det i bolagsstyrelsen? Kan det finnas ett protokoll från det styrelsemötet i så fall? Har tjänstemännen kanske gett bolagsstyrelsen ett underlag för beslutet som du kan begära ut? Styrelsen har säkert en sekreterare som sköter pappersarbetet och som du kan kontakta för att höra vilken dokumentation som finns.

En bra person att kontakta för att börja nysta är annars registrator@tiohundra.se. En registrators huvuduppgift är att registrera de allmänna handlingar som kommer in eller skapas på en myndighet eller ett bolag som tillämpar offentlighetsprincipen. Du kan till exempel fråga registratorn om det finns något ärende upprättat kring nedläggningen av din enhet där dokumentation finns samlad. Alla handlingar syns dock inte i diariet (registret över allmänna handlingar) men registratorn kan kanske hänvisa dig vidare till rätt person annars.

Om du bara får undanglidande svar från de inblandade så kan du prova att göra en formell skriftlig begäran om att få ta del av den dokumentation som finns gällande bolagets beslut att lägga ner din enhet. Den begäran kan du skicka till registratorns mejladress. Här kan du hitta mallar för hur man gör en begäran.

Lycka till! Hör av dig om du stöter på patrull.

B
    Gäst

Hej!

Ett tips från någon som begärde ut allmänna handlingar från min arbetsplats: var anonym! Skapa helst en ny mailadress. Jag har hamnat i blåsväder efter att jag begärde ut allmänna handlingar och det slutade med att jag fick byta arbetsplats. Det kanske inte spelar någon roll för dig om din enhet ska läggas ner men det kan påverka din förtur till återanställning på annat håll inom kommunens verksamhet.

Hett tips från någon som blivit utsatt för repressalier.

Lycka till! Och modigt av dig att vilja få svar.

Klara-Bella
    Gäst

Tusen tack för svar. Per Hagström, mycket bra info i ditt inlägg. Jag ska genast skrida till handling och se vad jag kan få fram.Återkommer gärna om jag kör fast.
    Till B vill jag bara säga att NEJ jag tänker absolut inte vara anonym. Jag har varit anställd i företaget i 22 år cirka och ser det som min rättighet att få ta del av denna typ av information utan att behöva gömma mig under något skynke. Och hamnar jag i blåsväder, ja då får det väl bli så. De som i så fall ska skämmas tamejfan, är de som anser att jag ska undanhållas den sanna bilden av varför man gör som man gör. Här står en hel arbetsgrupp med hakan vid knäna och undrar. Lång och trogen personal som har arbetat häcken av sig, nätter och dagar för att göra det bra för de som bor här. Hoppat in med kort varsel när personal blir sjuka. Hjälpt till att spara pengar så att kostnaderna inte flyger i taket och överhuvud taget gjort mer än vad en anställning på ett LSS boende ska innehålla. För att hux flux få ett meddelande, lite nonschalant, att XX ska läggas ned. Klart vi undrar och när vi frågar får vi bara undvikande svar. Nä någon måtta får det vara på saker och ting.

B
    Gäst

Jag förstår dig och håller givetvis med dig. Men som jag skrev tidigare; det finns idag ingenting som hindrar en arbetsgivare att ändå bestraffa anställda inom ramen för anställningsavtalet.

Jag har varit anställd i åtta år. Jag begärde ut handlingarna från min vanliga mailadress men undertecknade inte begäran, några minuter senare vidarebefordrades den till respektive tjänsteman (alla mina överordnade). Jag ville, liksom du, försöka få svar på mina frågor och när svaren jag fick var undermåliga, osammanhängande och efterkonstruktioner. Idag börjar jag på min nya arbetsplats…

Lycka till! Hoppas det löser sig för dig och de andra på arbetsplatsen!

Per Hagström
    Moderator

Hur har det gått Klara-Bella? Lyckades du få ut beslutet?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Forumet ”Öppenhetsforum” är stängt för nya ämnen och svar.