Är du nyfiken på aktuella mediefrågor och vill delta i engagerande diskussioner? Då ska du besöka Mediescenen under Almedalsveckan. Utgivarna är medarrangör, tillsammans med en rad andra organisationer.
Under två dagar, den 26–27 juni, kommer Mediescenen ha sin verksamhet på Tage Cervins gata 5 i Visby. Här kan du ta del av program med seminarier, workshops och andra aktiviteter som belyser aktuella frågor inom medievärlden.
Programmet innehåller något för alla, oavsett om du är journalist, mediestudent, forskare, politiker eller bara allmänt intresserad av media. Du kan bland annat lyssna till experter som diskuterar desinformation, mediemakt, framtidens media och mycket mer. Länk till programmet på Almedalsveckans sajt hittar du här.
Utgivarna har två seminarium på torsdag 27/6:
Kl 14.00: AI – räcker det med märkning och transparens?
Kl 15.00: Efter Kalla Faktas avslöjande: hur ser publicisters,politikers och plattformars ansvar ut?
Program Mediescenen (preliminärt)
Onsdag 26/6
08.00 – 08.45 Hat och hot mot journalister – och demokratin – Fojo
09.00 – 09.45 Offentlighet under press – Tidningsutgivarna
10.00 – 10.45 Public service och dagspressen – konkurrens eller komplement? – Tidningsutgivarna
11.00 – 12.00 Paus (Ulf Kristersson håller tal i Almedalen)
12.00 – 12.45 Livepodd: SvD Politiken – Schibsted
13.00 – 13.45 Medieförtroende i den digitala tidsåldern: Personlig relevans utan att riskera polarisering? – Schibsted
14.00 – 14.45 Hur når vi unga som vill undvika nyheter? – Schibsted
15.00 – 16.15 Livepodd: Räcker de nya mediestöden? – Tidningsutgivarna & Sveriges Tidskrifter
16.30 – 17.15 Organisationspress under press – vad händer när en organisation lägger ner sin tidning? – Sveriges Tidskrifter
Torsdag 27/6
08.00 – 08.30 Digital reklam – tar branschen tillräckligt ansvar? – IAB Sverige
08.45 – 09.30 Influencer Marketing – varför reklammärks endast 1 av 5 reklaminlägg? – Reklamombudsmannen
09.45 – 10.15 Personliga data – digitala reklamens valuta? – IAB Sverige & MarLaw
10.30 – 11.00 Affiliatemarknadsföring – en växande marknad, men är det tillräckligt transparent för konsumenten? – Reklamombudsmannen & MarLaw
11.00 – 12.45 Paus (Daniel Helldén håller tal i Almedalen)
13.00 – 13.45 AI – en fråga om medieledarskap? – Medieledarna
14.00 – 14.45 AI – räcker det med märkning och transparens? Utgivarna
15.00 – 15.45 Efter Kalla Faktas avslöjande: Hur ser publicisters, politikers och plattformars ansvar ut? Utgivarna