Robert Olsson som idag jobbar på SVT, valdes på söndagskvällen till ny vd för organisationen Utgivarna.

– Utgivarna förenar det journalistiska och publicistiska perspektivet med de helt avgörande demokratiska frågorna kring yttrandefrihet, offentlighetsprincip och meddelarfrihet, säger han.

Samtidigt på styrelsemötet valdes också Thomas Mattsson till ny ordförande för Utgivarna.

Utgivarna samlar sedan 2012 Sveriges Television, UR, Sveriges Radio, TV4, Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter. Nu återgår organisationen till den tidigare modellen med separat vd och ordförande.

Robert Olsson, 64, tillträder som vd för Utgivarna den 1 mars Han jobbar idag på SVT Strategi och har tidigare varit bland annat programdirektör för nyheter och samhälle,  programchef för samhällsavdelningen i Göteborg, chef för allmän-tv i Göteborg på Sveriges Television. Robert Olsson har också haft flera chefsjobb på TV4.

– Jag blev mycket glad när jag fick frågan, det var självklart för mig att tacka ja till jobbet.  Utgivarna samlar publicister som värnar den oberoende journalistiken och att få bidra till att mobilisera goda krafter i detta syfte känns stort och ansvarsfullt.

– I jobbet ingår också att vara vakthund – att agera inför förslag som kan påverka och inskränka svenska mediers frihet, säger Robert Olsson.

Till ny ordförande valdes på söndagskvällen Thomas Mattsson, Senior Advisor på Bonnier News samt tf vd för Tidningsutgivarna. Mattsson har suttit i Utgivarnas styrelse sedan organisationens grundande och har tidigare varit vice ordförande.

Christofer Ahlqvist, chefredaktör för Göteborgs-Posten, valdes in i styrelsen.

De ordinarie ledamöterna är nu:

• Hanna Stjärne, vd Sveriges Television, representerar SVT
  • Anne Lagercrantz, divisionschef nyheter och sport SVT, representerar SVT
  • Cilla Benkö, vd Sveriges Radio, representerar Sveriges Radio
  • Sofia Wadensjö Karén, vd UR, representerar UR
  • Casten Almqvist, vd TV4, representerar TV4
  • Viveka Hansson, programdirektör TV4, representerar TV4
  • Helle Klein, chefredaktör DA, representerar Sveriges Tidskrifter
  • Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, representerar Sveriges Tidskrifter
  • Thomas Mattsson, Senior Advisor Bonnier News, representerar TU
  • Anna Careborg, chefredaktör och vd Svenska Dagbladet, representerar TU
  • Jessica Wennberg, chefredaktör VK, representerar TU
  • Christofer Ahlqvist, chefredaktör GP, representerar TU

Presidiet utgörs av ordförande Thomas Mattsson samt vice ordföranden Hanna Stjärne, Kerstin Neld och Viveka Hansson.

Anna Körnung som lett Utgivarna som ordförande slutar för att bli chefredaktör för Kommunalarbetaren.

– Hela styrelsen vill tacka Anna Körnung för hennes insatser för Utgivarna. Som chefredaktör för en medlemstitel inom Sveriges Tidskrifter är Anna förstås fortfarande en del av Utgivarna, vilket vi är tacksamma för – vi ser fram emot att få fortsätta samarbeta, säger Thomas Mattsson.

Krav på lagändring med anledning av HD:s dom
Nobelpriset till två journalister