Publicistorganisationen Utgivarna kräver att Meta, med plattformar som Facebook och Instagram, stoppar de bluffannonser som utnyttjar mediehus och journalister i brottsligt syfte, bluffannonser som orsakar både ekonomiskt och psykiskt lidande hos oskyldiga människor.
Sveriges Televisions ”Uppdrag granskning” har i en pågående programserie blottlagt hur välorganiserade falsarierna är och att Meta får stora intäkter från bluffannonserna, som ofta ser ut som äkta nyhetspubliceringar på etablerade mediers sajter och appar.
– Bluffannonserna skadar den journalistiska trovärdigheten hos de medier vars kända varumärken förfalskas. De skadar överhuvudtaget trovärdigheten hos den seriösa svenska nyhetsjournalistiken, vilket är extra allvarligt i en tid när samhället är utsatt för ständiga digitala desinformationskampanjer i syfte att skapa polarisering och politisk instabilitet. Så sett är Facebooks bluffannonser också ett demokratiskt problem, säger Stefan Eklund, vd för Utgivarna.
Till dess bluffannonserna har stoppats kräver Utgivarna:
- Meta bör transparent redovisa vilka intäkter bolaget har från bluffannonser och vilka åtgärder som Meta vidtar mot brottssyndikaten som använder Metas plattformar.
– Hur många på Meta arbetar med att förhindra bedrägerier? Hur många polisanmälningar görs? Hur många svensktalande moderatorer granskar de anmälningar av bluffannonser som användarna gör? frågar Utgivarnas vice ordförande Viveka Hansson, programdirektör på TV4.
- Meta bör omedelbart förenkla anmälningsprocessen för brottsoffer som drabbas av bluffannonserna.
– Användare som luras på sina pengar, mediebolag vars varumärken utnyttjas i reklamen, offentliga personer som förekommer i skojerierna… alla måste snabbt och enkelt kunna få kontakt med Meta här i Sverige för att larma och stoppa pågående bedrägerier. Metas automatiserade varumärkesskydd fungerar inte bra och är på inget sätt heltäckande. Seriösa företag har en tillgänglig kundtjänst som drabbade kan tala med. Det har inte Meta, säger Utgivarnas vice ordförande Thomas Mattsson, Senior Advisor på Bonnier News.
- Utgivarna – med SVT, Sveriges Radio, UR, TV4, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna som huvudmän – kräver att polis, åklagare och domstolar ges ökade möjligheter att beivra bluffannonserna.
– Vi vill ha ett möte med justitieminister Gunnar Strömmer, som ju redan har en dialog med techjättarna angående deras bristande förmåga att stoppa brottslighet i sina tjänster. Här måste regeringen kräva mer, av techjättarna själva eller via hårdare EU-lagstiftning, säger Utgivarnas vice ordförande James Savage, som också är ordförande för Sveriges Tidskrifter.
– Utgivarna kommer fortsatt att kräva att Meta och andra techjättar stoppar de pågående bedrägerierna. Utgivarna kommer också söka samarbete med motsvarande publicistorganisationer i andra länder för att öka trycket på techjättarna, säger Anne Lagercrantz, Sveriges Televisions vd och ordförande för Utgivarna.
Kontakt:
Stefan Eklund
VD Utgivarna
stefan.eklund@utgivarna.se
0703887732
Anne Lagercrantz
Ordförande Utgivarna
anne.lagercrantz@svt.se
James Savage
Vice ordförande Utgivarna
james.savage@thelocal.com
Thomas Mattsson
Vice ordförande Utgivarna
thomas.mattsson@bonniernews.se
Viveka Hansson
Vice ordförande Utgivarna
viveka.hansson@tv4.se