Publicistorganisationen bildades 2012 av Sveriges Television, UR, Sveriges Radio, TV4, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna. Vi har skapat ett nytt, gemensamt medieetiskt system och arbetar mot hot, hat och våld mot journalister. Vi värnar yttrandefrihet och den oberoende journalistiken. Andra viktiga frågor är regleringar på nationell och EU-nivå. Vi har i år samlat branschen kring gemensamma rekommendationer för AI-transparens.  

Vill du bli VD? I styrelsen sitter VD-arna för Sveriges största mediebolag och mediaorganisationer. Det blir möten med statsråd och myndighetschefer och deltagande på allt från Bokmässan till Almedalsveckan.

Om du är intresserad av tjänsten, mejla Anne Lagercrantz, ordförande för Utgivarna: anne.lagercrantz@svt.se

En tidigare VD för Utgivarna blev kulturminister. En annan VD för Nyhetsbyrån TT. Ytterligare en blev förlagschef för Norstedts. Vår nuvarande VD Åsa Rydgren, som tidigare haft chefsuppdrag inom tidskriftssfären, har färdigställt ett stort projekt för rekrytering av blivande journalister. Åsa, som publicerar sin första bok, ska nu ägna sig mer åt skrivande och vi tackar henne för ett bra jobb!

Men: vem blir efterträdaren? Kanske är det dig som medie-Sverige söker?

Uppdraget motsvarar en halvtid och kräver viss närvaro i Stockholm. Du ska både företräda organisationen internt och externt och sköta administrativa uppgifterna.

Tillträde hösten 2024. Erfarenhet av frågor kring utgivarskap och arbete på nyhetsredaktion är meriterande. Sista ansökningsdag 5 juni.

I Utgivarnas presidium finns också de tre vice ordföranden: Viveka Hansson, Thomas Mattsson och James Savage.

 

 

Utgivarna kräver: Plattformarna på sociala medier måste ta den digitala ohyran på allvar!
Utgivarnas möte med GD Magnus Hjort, MPF