(2014-12-12)Tänk dig att du har ett åkeri och du vet att det är stöldgods du kör – då är det häleri. Tänk dig att rektorn på ditt barns skola mejlar ut ett tips till lärarna om att det finns en tjänst som är utmärkt att använda i undervisningen. Tjänsten heter Swefilmer. Det första exemplet är påhittat. Det andra är dessvärre hämtat ur verkligheten. Alla begriper att åkaren gör fel i det första exemplet. Det är färre som tycker att rektorn gör fel i det andra. Kanske för att de själva använder liknande tjänster. Så inleder Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna, sin opinionskrönika i veckans ResuméLäs mer >>

”Hög tid att sluta köpa stöldgods”

Tänk dig att du har ett åkeri och du vet att det är stöldgods du kör – då är det häleri. Tänk dig att rektorn på ditt barns skola mejlar ut ett tips till lärarna om att det finns en tjänst som är utmärkt att använda i undervisningen. Tjänsten heter Swefilmer. Det första exemplet är påhittat. Det andra är dessvärre hämtat ur verkligheten. Alla begriper att åkaren gör fel i det första exemplet. Det är färre som tycker att rektorn gör fel i det andra. Kanske för att de själva använder liknande tjänster. Så inleder Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna, sin opinionskrönika i veckans Resumé. Läs mer >>

Vem är Årets Utgivare?

Vem är årets utgivare? Föreslå ditt namn till det första Mommapriset – ett pris till en utgivare som sitt tagit publicistiskt ansvar, säkerställt ett fritt meningsutbyte och som dessutom utvecklat utgivarskapet. Priset delas ut på Meg15 den 5 mars 2015. Läs mer >>

”Glädjande att man nu tar mediepolitiken på allvar”

Utgivarna välkomnar kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnkes besked om en proposition om presstödet och en bred medieutredning.

– Det är glädjande att man nu tar mediepolitiken på allvar. Det är oerhört positivt och inte en dag för tidigt, säger Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna, till Dagens Media. Läs mer >>

Krav på att Khadija Ismayilova friges

SVT:s tillträdande vd Hanna Stjärne och programdirektör Robert Olsson kräver tillsammans med Sveriges Radios vd Cilla Benkö att den fängslade azeriska journalisten Khadija Ismayiolva friges, rapporterar Sveriges Radios Kulturnytt.

SVT och SR:s krav ställdes i brev till Azerbajdzjans ambassadör i Stockholm. Khadija Ismayilova samarbetar med både Sveriges Radio och SVT. Hon har bland annat bistått Uppdrag granskning i avslöjandet av Teliasoneras affärer med Azerbajdzjans ledning. Hon greps i början av december i Baku. Läs mer >>

Erik Fichtelius lämnar UR

Erik Fichtelius slutar sin tjänst som vd på UR i sommar. Han fyller 65 år nu i december. Fichtelius var varit vd för företaget sedan 2009. Han är även ordförande i Utgivarna och det mandatet sträcker sig till mars 2016. Läs mer >>

Utgivarna bjöd riksdagen på mediefrukost

I förra veckan anordnade Utgivarna ett frukostseminarium i riskdagen om mediepolitiken. Ett 30-tal ledamöter samlades för att lyssna till Utgivarnas styrelse och debattera mediernas situation.

– Det var ett stort intresse och mycket engagemang för det vi hade att säga, sa Jeanette Gustafsdotter, vd Utgivarna, till Medievärlden i anslutning till seminariet.

Läs mer om seminariet hos Medievärlden eller hör mer i podden MattssonHelin.

Vid frågor kontakta

Jeanette Gustafsdotter, vd, Utgivarna 070-624 45 56 alt. jeanette.gustafsdotter(a)utgivarna.se

Nyheter från Utgivarna den 28 nov 2014
WAN-Ifra fördömer tidningsattentat