Jeanette Gustaffsdotter
  • Print Friendly

Politiker uppmanas dela cell med svenske journalisten Dawit Isaak

2013-06-19

Svenska politiker och opinionsbildare uppmanas ge 15 min av sin tid i Almedalen för att ta ställning för den svenske journalisten Dawit Isaak genom att sitta i en cell.

Svenska politiker och opinionsbildare uppmanas ge 15minuter av sin tid i Almedalen för att ta ställning för den svenske journalisten Dawit Isaak genom att sitta i en cell.

Kampen för den svenske medborgaren och journalisten Dawit Isaak är inte bara en kamp för att få en enskild fängslad journalist fri, utan också en kamp för pressfrihet och demokrati i Sverige och över hela världen. Dawit Isaak sitter fängslad utan rättegång i Eritrea vilket är ett brott mot mänskliga rättigheter.

Fria medier gör det möjligt för medborgare att ta del av en mångfald av åsikter så att de kan bilda sig en egen uppfattning. Människor ska våga uttrycka sin åsikt, oavsett vad den åsikten består i, utan rädsla för repressalier – det är en grundläggande mänsklig rättighet. Därför är det fullständigt oacceptabelt att Dawit Isaak har suttit fängslat i Eritrea i snart 12 år utan att ha åtalats eller ställts inför rätta. I nästan lika många år har flera av Sveriges ledande medieorganisationer kämpat för hans frigivande.

Under Almedalsveckan genomför dessa en manifestation för att hålla uppmärksamheten vid liv på Dawit Isaaks öde. Under veckan finns en cell uppbyggd och FreeDawit-nätverket hoppas att så många politiker och opinionsbildare som möjligt kommer att sitta med Dawit för att visa sitt stöd. Här kan man anmäla sig: FreeDawit.com/blog

Under Almedalsveckan står en fängelsecell uppställd på Wisby Strand. Ta ställning och sitt med Dawit. Visa hur fel det är att en svensk medborgare och journalist sitter fängslad utan rättegång. Samtidigt som du lägger 15 minuter av din tid sitter Dawit inspärrad långt borta. Han kommer att sitta kvar när du går ut. Men du har visat att vi inte har glömt honom. Uppmärksamheten håller Dawit vid liv.

Mediekampanjen för Dawit Isaak genomförs av stödkommittén Free Dawit i samarbete med Expressen, Författarförbundet, Journalistförbundet, Publicistklubben, Reportrar utan gränser, Svenska PEN, Sveriges Tidskrifter och Utgivarna. Kommunikationsbyrån JMW kommunikation arbetar pro bono med kampanjen i Almedalen.

Tid och plats

Gräsmattan utanför Wisby Strand, start söndag kl 14 – fredag klockan 18.30. #sittmedDawit

Leif Öbrink, ordförande för Stödkommittén Free Dawit, 0708 57 13 03

Brit Stakston, JMW kommunikation, mediestrateg, 0733 83 33 66