• Centrala begrepp
    • utgivarskap
    • offentlighetsprincipen
    • censurförbud
    • källkritik
    • medieetik
    • meddelarfrihet
    • upphovsrätt
    • tillit
    • journalisthot
  • VD’s ord
  • Dokument och lagar
    • pressmeddelanden
    • rapporter
    • remisser
    • tillämpningslagen
    • tryckfrihetsförordningen
    • utredningar
    • yttrandefrihetsgrundlagen
  • Om oss
    • Om Utgivarna
    • Styrelse
    • Utgivarnas stadgar
    • Integritetspolicy

Tidskrifterna märker annonser

2017-06-20 | medieetik, tillit, VD's ord

Sveriges Tidskrifter har antagit rekommendationer för märkning av annonser som är förvillande lika redaktionella texter, så kallad native advertising. I riktlinjerna anges bland annat att läsarna aldrig ska behöva tvivla på vad som är vad.

SR märker artiklar
Varför yttrandefrihet?

Från Utgivarna

  • PRESSMEDDELANDE: ”JK STÄLLER SIG BAKOM DET SVENSKA REGELVERKET” 2023-05-23
  • Pressmeddelande: ÅSA RYDGREN NY VD FÖR UTGIVARNA 2023-05-10
  • SVÅRT LÄGE FÖR OBEROENDE JOURNALISTIK 2023-05-03
  • Pressmeddelande: ”Svenska regeringen har ingen munkavle” 2023-04-27
  •   Pressmeddelande ” Brott mot journalister måste tas på ännu större allvar” 2023-04-25
Bläddra i arkivet >>

Öppenhet

Offentlighetsprincipen handlar om att ge allmänheten insyn i offentliga verksamheter. VI har samlat nära 800 frågor och svar om hur principen fungerar och hur du kan använda den. Klicka här för att komma till arkivet.

Du kan även söka information på Allmän Handling Klicka här för att komma dit.
  • Facebook
  • Twitter
  • RSS
@ 2021 Utgivarna, Kungsgatan 62, Box 225 00, 104 22 Stockholm. E-post:info@utgivarna.se. Ansvarig utgivare: Robert Olsson