Mobilen går före tv-reklamen

(2014-04-09) Vad gör du när tv-programmet bryts och bildrutan fylls av reklam? Chanserna är stora att du tittar bort och istället gräver fram din mobil eller surfplatta.

Fler än tre av fyra, 76 procent, svenskar uppger att de kollar av mobilen när tv-reklamen kör igång, skriver Dagens Nyheter i dag. De här nya siffrorna, som bygger på en aktuell medievanestudie från mediekanalen Buzzador, visar kanske inte på ett helt förändrat beteende när det gäller reklamundvikandet.

– Vi har alltid haft olika aktiviteter för oss framför tv:n som att sticka eller snacka. Sedan smarta mobilen kom för sex år sedan har konkurrensen mellan skärmarna ökat, säger Magnus Anshelm, vd på mediemätningsföretaget MMS, till Dagens Nyheter.

Även TNS Sifos Orvestorapporter har pekat på samma sak i flera år. När Sifo frågade så uppgav drygt 80 procent av svenskarna att de aktivt försöker undvika tv-reklam, rapporterade Dagens Analys i veckan. Vi verkar lite uddigt sagt slutat sticka och istället bytt en stor skärm mot en mindre. Under reklampausen tittar vi helt enkelt på vår personliga skärm i stället för den gemensamma.

Läs mer om den nya medievanestudien i ”Reklam i tv – då väljer tittarna att surfa i stället” och vilka krav det ställer på de reklamfinansierade tv-bolagen hos Dagens Nyheter.

//TL

Medielänkar vecka 14 och 15
Utredningen om Medieombudsman klar