(2013-02-20) Nyhetsjournalistiken har trots sin ålder inte fått de grå tinningarnas charm. Den har kvar samma struktur som på 50-talet. Med det hårda och kanske lite orättvisa påståendet inleder Frédéric Filloux en postning i det aktuella debattämnet kvalitetsjournalistikens status på affärsmodellsbloggen Monday Note. Filloux är i dag digitalchef för franska Groupe Les Echos, men har även ett förflutet som redaktör hos Schibsted samt på tidningarna 20 Minutes och Liberation.
Filloux menar att nyhets- och kvalitetsjournalistiken måste förnyas om den skall ha en chans att överleva. Inspirationen kan komma från bloggar och tidskriftsjournalistik. Och då inte minst från det tidiga 70-talets New Journalism-våg med namn som Gay Talese och Tom Wolfe.
I sin bloggpost listar han fyra faktorer som talar för att det behövs ett nytt sätt att göra tidning:
1. Läsarnas begränsade tid
2. Förtroendet för nyhetsleverantören
3. Konkurrensen från de egna
4. Tidskriftsjournalistikens påverkan
Läs Filloux’ bloggpost The Need for a Digital ”New Journalism” här.
//TL