Snabba och djuplodande prognoser om medieåret

(2014-01-08) Hur kommer medieåret 2014 att bli? För att svara på den frågan tittas det som vanligt djupt i excelarken, kristallkulor och alla upptänkliga rapporter. Vid den här tiden på året är ingen kaffesump för obetydlig för att lämnas oanalyserad.

Enligt Utvecklingsbloggen och Ola Henriksson, Svenska Dagbladet, kommer 2014 att präglas av nästa generations nyhetstjänster, ännu mer information och det faktum att masskommunikationen letar sig fram efter nya vägar. Dessutom har Ola Henriksson samlat en lång rad intressanta länkar med andra framtidspaningar i bloggposten Tre spaningar för 2014.

Om Utvecklingsbloggen listade tre framtidsspaningar så pekar Andy Cowles på bloggen Cover Think på fem punkter. Bland annat pekar han på vikten av att våga ta ställning och på publikens avgörande betydelse i bloggposten Mergers, aqusitions and permanent beta.

På Sveriges Tidskrifters sajt spejar bland annat tenik- och ekonomijournalisten Miriam Olsson Jeffery in i framtiden. Hon pekar bland annat om trenden med nedkoppling från nätet i Tidskriftsåret 2014 – så blir det.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson sammanfattade fjolåret och siade kort om 2014 i Årskrönikan 2013 på nyårsafton. Ett snarlikt upplägg hade Axel Andén i sin krönika i Helsingborgs Dagblad. I Tillbaka – till journalistiken skriver han att han för egen del hoppas på en mer samhällstillvänd ekonomijournalistik 2014.

Bland de mer djuplodande och långtsyftande spaningarna utmärker sig som vanligt de från Nieman Lab vid Harvard universitetet. Forskningsinstitutet samlade strax före jul en lång rad bemärkta mediepersonligheter, som alla gav sin syn på medieutvecklingen. Bland dessa märks namn som Sarah Marshalls Smarter mobile and social samt Amy Webbs The future of news is anticipitation. En annan mer vidsyftande spaning står Nic Newman, vid Reuters Institute for the Study of Journalism, för i sin rapport. Han menar i den att de mobila och sociala trenderna kommer att fortsätta driva utvecklingen inom teknik och innehåll under 2014. Och att året generellt kommer att bjuda på en journalistik där det visuella spelar en allt större roll.

Sist ut i raden av framtidsspaningar står denna gång Frédéric Filloux på Monday Note. I senaste nyhetsbrevet är temat överlevnad och slutsatsen är att det kommer att bli tufft, men att det finns hoppfulla tecken i skyn: Surviving 2014.

Medielänkar vecka 1 och 2
Medielänkar vecka 2 och 3