“Behov av att någon redigerar innehållet”

(2013-09-23) De stora norska medieorganisationerna har bestämt sig för att kampanja för journalistiken. Målet för den gemensamma kampanjen är att öka förståelsen för journalistikens betydelse och roll i ett demokratiskt samhälle. Aktionen är tänkt att pågå under hela 2014.

Nu i oktober börjar Arnt Sommerlund, tidigare chefredaktör Roms Budstikke och IT-avisen, sitt nya jobb som projektledare för mediernas kampanj för journalistiken. Hans uppdrag är att förklara för norrmännen i allmänhet och politikerna i synnerhet att medierna spelar en viktig i samhället. Men tanken är även att kampanjen ska ta upp mediernas villkor och det faktum att kvalitetsjournalistik kostar pengar.

En av de tänkta kanalerna är gymnasieskolan. Där är tanken att kampanjen ska skapa en dialog med eleverna om hur en kritisk granskande och oberoende journalistik skiljer sig från till exemplen pr och bloggpostningar.

– Jag ska in i skolvärlden för att berätta om värdet av redigerad journalistik. Det är ett tydligt budskap om att det finns ett behov av att någon redigerar innehållet. Google är ingen vakthund och Google kommer heller inte hem till moster när hon har problem med de lokala myndigheterna, säger Arnt Sommerlund till den norska tidningen Journalisten.

Förutom att gå via skolorna finns planer att engagera de olika mediehusen. Därigenom nås resten av befolkningen via annonser och krönikor i tidningar, tidskrifter och etermedier. Men kampanjstrategin är ännu inte helt spikad.

I förra veckan höll kampanjens intressenter ett första seminarium där projektledaren, styrgruppen och arbetsgruppen deltog, rapporterar Norsk Journalistlag.

Alla tunga organisationer deltar

Bakom kampanjen står en lång rad tunga medieorganisationer i Norge: Norsk Journalistlag, Mediebedriftene, Landslaget for lokalaviser, Fagpressen, Norsk Redaktørforening, Norsk Presseforbund, NRK och TV2. En anledning till att medierna väljer att genomföra kampanjen just under 2014 är att Norge då firar att det är 200 år sedan landets grundlag antogs i Eidsvoll.

Medieorganisationerna finansierar kampanjen gemensamt. Men de har också sökt om pengar från olika stiftelser och organisationer. Stiftelsen Fritt Ord har beslutat om ett bidrag på 250 000 norska kronor, skriver Norsk Journalistlag och Mediebedrifterne.

 //TL

Några länkar från vecka 37 och 38
Några länkar från vecka 38 och 39