(2015-02-04) I förra månaden höll Emily Bell, chef för forskningsinstitutet Tow Centre for Digital Journalism vid Columbiauniversitetet i USA, den årliga Hugh Cudlipp-föreläsningen i London.

Ämnet för hennes föreläsning var klassisk tabloidjournalistik och vad som händer med den när den kommer ut på webben.

Tabloiderna har av tradition varit de tidningar med störst läsekrets, tyngsta genomslaget och rappaste tilltalet. Men nu på nätet, noterar Emily Bell, ser vi en tabloidisering snart sagt överallt. Det är inte något hon är negativ till, inte alls.

Men hon menar att journalistikens och teknikens utvecklingen ställer nya krav på mediebranschen, krav som den inte lever upp till i dag. För att leva upp till kraven menar Bell, i korthet, att det behövs fler tekniskt kunniga journalister. Och det samtidigt som bolagen som driver sökmotorerna, de sociala medierna och digitala plattformarna behöver anställa tekniker som förstår sig på journalistik.

Det spelar nämligen ingen roll längre var journalistiken publiceras, om det är i tv, radio, magasin eller tidning. Medieintegreringen har lett till att nästan all journalistik delas och debatteras i en digital värld. Journalistiken skapas öppet och en god bit utanför redaktionens eget publiceringssystem.

Vill du läsa hela föreläsningen så hittar du den på Guardians sajt: Emily Bell’s 2015 Hugh Cudlipp lecture – full text

//TL

Två av fem dagstidningar hotade
"Det är näthatarna som hotar yttrandefriheten"