Tv-soffan byts mot egen fåtölj
(2014-06-05) Senaste veckan har det rapporterats intensivt om våra nya medievanor. Denna gång har intresset riktats mot tv-apparaten.
I korthet handlar rapporteringen om att tittandet på den vanliga tablå-tv:n minskat och att minskningen accelererat under den senaste tiden. Det samtidigt som vi sett en ökning av tittande via olika former av så kallad beställ-tv.
– Vi ser att det tablålagda tittandet har minskat markant. Det rör sig om nio-tio minuter en genomsnittlig dag. Om man jämför med förra året var minskningen fyra-fem minuter, säger Magnus Anshelm, vd på medieanalysföretaget MMS, till SVT:s Kulturnyheterna.
Samma mönster iakttar Accenture i en rapport och PlayAd i en annan. Mer i ämnet finns i artiklarna nedan.
Tittarna vänder dumburken ryggen (Dagens Nyheter)
Var fjärde svensk tittar på tv via nätet (Dagens Nyheter)
Sträcktitta på tv blir allt vanligare (Dagens Analys)
Streamingtjänster ersätter tablåp-tv (Sveriges Television)
Vanligt tv-tittande minskar (Sveriges Radio)
Svenskarna ratar tv för webb-tv (Sveriges Radio)
//TL