arkiv

Varför yttrandefrihet?

Utgivarna på Bokmässan 29 september Debattscenen, plan 2, 11.00 – 11.45 Om yttrandefrihetens idé och gränser Yttrandefriheten förr och nu och dess betydelse för samhällets utveckling. Är regeringen förslag rätt väg för dess framtid? Ett samtal med Karin Olsson,...

läs mer

Tidskrifterna märker annonser

Sveriges Tidskrifter har antagit rekommendationer för märkning av annonser som är förvillande lika redaktionella texter, så kallad native advertising. I riktlinjerna anges bland annat att läsarna aldrig ska behöva tvivla på vad som är...

läs mer

SR märker artiklar

Den 19 juni börjar SR tillämpa Utgivarnas rekommendationer för att skilja på nyheter och debattinlägg som publiceras på www.sr.se. SR:s områdeschef Helena Bremberg motiverar beslutet på...

läs mer

Native advertising

TU-medier i Sverige har antagit regler om annonsmärkning. Enligt TU:s styrelse ska användarna aldrig behöva tvivla på vad som är finansierat av någon utomstående och vad som är redaktionellt material.  Enligt TU ska mottagaren även vid en hastig anblick kunna åtskilja...

läs mer

Riskabel självfokusering

Utgivarnas ordförande., Sofia Wadensjö Karén, väcker frågan att medierna riskerar att förlora i trovärdighet när de i alltför stor utsträckning speglar sina egna intressen och fokuserar på sina egna problem, i egen...

läs mer

Textreklam och tillit

Trovärdighet kräver tydlighet. För att upprätthålla allmänhetens tillit till publicistisk verksamhet krävs att reklam och journalistik skiljs åt. Det ska vara tydligt för läsare och tittare att veta vad som är ett betalt inslag eller artikel och vad som utgör en av...

läs mer

Lathund i källskydd

I bifogade fil finns ett antal tips och råd om hur man vårdar uppgiftslämnare och lever upp till grundlagens krav på tystnadsplikt och minimerar risken för efterforskning och repressalier. Tipsen är publicerade i Nils Funckes bok Att publicera. Sänd gärna synpunkter...

läs mer

Regeringen skärper sekretessen

Regeringens lagrådsremiss om offentlighet och sekretess innehåller endast förslag om utökad och skärpt sekretess. Däremot har regeringen lyssnat till kritiken och väljer att inte lägga en generell sekretess på alla offenftligt anställdas personnummer. Något som i...

läs mer

Nominera Årets utgivare

I år utser föreningen Utgivarna Årets utgivare och vinnare av Mommapriset för tredje gången.  Utmärkelsen tilldelas den utgivare som juryn ansett bäst företrätt och bidragit till att stärka det grundlagsfästa ansvarssystemet. Nomineringstiden går ut 21 maj....

läs mer

Från Utgivarna

Öppenhetsforum

Offentlighetsprincipen handlar om att ge allmänheten insyn i offentliga verksamheter. I Öppenhetsforum diskuteras hur principen fungerar och hur du kan använda den. Klicka här för att komma till forumet.

Nya forumämnen