arkiv

Daniel Poohl – Årets utgivare 2017

Pressmeddelande från Utgivarna 28 november 2017 Mommapriset 2017 tilldelas Daniel Poohl, utgivare för tidningen Expo "För ett modigt och oförtröttligt utgivarskap i demokratins tjänst, som konsekvent och till allas gagn granskat och belyst det öppna samhällets...

läs mer

Varför yttrandefrihet?

Utgivarna på Bokmässan 29 september Debattscenen, plan 2, 11.00 – 11.45 Om yttrandefrihetens idé och gränser Yttrandefriheten förr och nu och dess betydelse för samhällets utveckling. Är regeringen förslag rätt väg för dess framtid? Ett samtal med Karin Olsson,...

läs mer

Tidskrifterna märker annonser

Sveriges Tidskrifter har antagit rekommendationer för märkning av annonser som är förvillande lika redaktionella texter, så kallad native advertising. I riktlinjerna anges bland annat att läsarna aldrig ska behöva tvivla på vad som är...

läs mer

SR märker artiklar

Den 19 juni börjar SR tillämpa Utgivarnas rekommendationer för att skilja på nyheter och debattinlägg som publiceras på www.sr.se. SR:s områdeschef Helena Bremberg motiverar beslutet på...

läs mer

Native advertising

TU-medier i Sverige har antagit regler om annonsmärkning. Enligt TU:s styrelse ska användarna aldrig behöva tvivla på vad som är finansierat av någon utomstående och vad som är redaktionellt material.  Enligt TU ska mottagaren även vid en hastig anblick kunna åtskilja...

läs mer

Riskabel självfokusering

Utgivarnas ordförande., Sofia Wadensjö Karén, väcker frågan att medierna riskerar att förlora i trovärdighet när de i alltför stor utsträckning speglar sina egna intressen och fokuserar på sina egna problem, i egen...

läs mer

Textreklam och tillit

Trovärdighet kräver tydlighet. För att upprätthålla allmänhetens tillit till publicistisk verksamhet krävs att reklam och journalistik skiljs åt. Det ska vara tydligt för läsare och tittare att veta vad som är ett betalt inslag eller artikel och vad som utgör en av...

läs mer